This Vicious Cabaret
(Lyrics: David J in "V for Vendetta", 1984)
Das verderbte Kabarett
(Text: David J in "V wie Vendetta", 1984)


They say there's a broken light
For every heart on broadway.
They say that life's a game
And then they take the board away.
They give you masks and costumes
And an outline of the story
Then leave you all
To improvise their vicious cabaret.

In no longer pretty cities
There are fingers in the kitties,
There are warrants, forms and chitties
And a jackboot on the stair.
There's sex and death and human grime
In monochrome for one thin dime
And at least the trains run on time
But they don't go anywhere.

Facing their responsibilities
Either on their backs or their knees
There are ladies who just simply freeze
And dare not turn away.
And the widows who refuse to cry
Will be dressed in garter and bow-tie
And be taught to kick their legs up high
In this vicious cabaret.

At last the 1998 show!
The ballet on the burning stage!
The document'ry seen
Upon the fractured screen
The dreadful poem scrawled upon the crumpled page.

There's a policeman with an honest soul
That has seen whose head is on the pole.
And he grunts and fills his briar bowl
With a feeling of unease.
Then he briskly frisks the torn remains
For a fingerprint or crimson stains
And endeavours to ignore the chains
That he walks in to his knees.

While his master in the dark nearby
Inspects the hands with brutal eye
That have never brushed a lover's thigh
But have squeezed a nation's throat.
And he hungers in his secret dreams
For the harsh embrace of cruel machines
But his lover is not what she seems
And will not leave a note.

At last the 1998 show!
The situation tragedy!
Grand opera slick with soap!
Cliff-hangers with no hope!
The water-colour in the flooded gallery.

There's a girl who'll push but will not shove
And she's desperate for her father's love.
She believes the hand beneath the glove
May be one she needs to hold.
Though she doubts her host's moralities,
She decides that she is more at ease
In the land of Doing-As-You-Please
Than outside in the cold.

But the backdrops peel and the sets give way
And the cast get eaten by the play.
There's a murderer at the matinee,
There are dead men in the aisles.
And the patrons and the actors, too,
Are uncertain if the show is through,
And with sidelong looks await their cue
But the frozen mask just smiles.

At last the 1998 show!
The torch-song no-one ever sings!
The curfew chorus line!
The comedy divine!
The bulging eyes of puppets strangled by their strings!

There's thrills and chills and girls galore,
There's sing-songs and surprises!
There's something here for everyone
Reserve your seat today!
There's mischiefs and malarkies
But no queers, or yids, or darkies.
Within this bastard's carnival
This vicious cabaret!

 

Auf dem Broadway da gibt's
Für jedes Herz ein zerbrochenes Licht.
Und es heisst, das Leben sei ein Spiel,
Und auch das stimmt nicht.
Du nimmst entgegen dein Kostüm,
Ziehst dich um im Séparée.
Und es beginnt, und du spielst mit,
Dies verderbte Kabarett.

Die Finger lauern überall,
Ihre Kontrolle ist total
Und zudem auch ganz legal
In diesem unserem Land.
In den Straßen dröhnen Schritte,
Es marschiert schon jeder Dritte.
Uns're Züge fahren pünktlich,
Doch sie fahren nur im Stand.

Die Frauen sind mit von der Partie.
Ihren Unterhalt verdienen sie
Auf dem Rücken oder in den Knien,
Im kleinen Séparée.
Und Witwen dürfen nicht mehr weinen.
Sonst heisst es: "Was gibt es da zu greinen?"
Zieht euch aus, und hoch mit den Beinen,
Im verderbten Kabarett.

Jetzt geht sie los, die große Show!
Nun tanzt, auch wenn die Bühne brennt!
Und wir sehen alle zu,
Ganz gebannt, ich und du,
Wie das Entsetzen wird vollends omnipräsent.

Ein anständiger Polizist muss sehen,
Wie Opfer in den Kerkern fleh'n.
Doch auch er kann nur den Kopf wegdrehn;
Wenn auch nur mit Unbehagen.
Und er wischt weg die roten Flecken
Und ignoriert die schweren Ketten,
Die er muss, nur um sich zu retten,
Seit Jahren schon ertragen.

Während sein Herr in der Dunkelheit
Betrachtet voller Zärtlichkeit
Die Hände, die er der Menschlichkeit
Um die Kehle hat gelegt.
Und er giert in geheimen Träumen
Nach der Umarmung von Maschinen,
Auch wenn sie ihm längst nicht mehr dienen,
Die, die er einst so geliebt.

Jetzt geht sie los, die große Show!
Die Situationstragödie!
Theater in Verfremdung!
Spannung ohne Hoffnung!
Die Wasserfarbe der grellen Komödie.

Das Mädchen, das nicht mehr töten will,
Sucht die Liebe ihres Vaters ganz still
Und hofft, sie zu finden, trotz mancher Unbill,
Bei dem Mann, der eine Maske trägt.
Sie bezweifelt zwar seine Moral,
Doch hier gefällt es ihr allemal
Besser als in jenem Jammertal,
Das bislang hat sie geprägt.

Doch die Kulissen brechen zusammen,
Dann steht die Bühne selbst in Flammen.
Ein Mord, der nicht stand in den Programmen,
Und Tote liegen auf dem Flur.
Schauspieler und Gäste beiderlei
Wissen nicht, ob die Show ist vorbei,
Warten auf ihr Stichwort, doch dabei
Lächelt diese Maske nur.

Jetzt geht sie los, die große Show!
Das Hohelied, das keiner singt!
Der letzte große Chor!
Und gehen soll der Mohr!
Die Puppe, die nach dem Klang der Peitschen springt!

Nun kommt und schaut dem Treiben zu!
Spannung, Freude, viele Mädchen!
Jeder kommt auf seine Kosten!
Jeder ist willkommen hier!
Nur keine Schwulen, Schwarzen,
Juden und Pakistanis.
Was wartet ihr, so tretet ein,
in dies verderbte Kabarett!

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